Een gebruikt busj kopen, dingen regelen en chillen - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Niels Van der Stroom - WaarBenJij.nu Een gebruikt busj kopen, dingen regelen en chillen - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Niels Van der Stroom - WaarBenJij.nu

Een gebruikt busj kopen, dingen regelen en chillen

Door: Niels en Sabine

Blijf op de hoogte en volg Niels

11 Februari 2018 | Australië, Brisbane

Niels;
Vroeg in de morgen opstaan om te gaan kijken bij een busje, dat doe je zeker niet elke dag. Na een kleine 40 minuten lopen kwamen we aan bij big bird backpackers( een hostel). Een rondleiding door de bus liet zien dat deze bus zeer geschikt zou zijn om te gebruiken als mobiel huis. Een 2 persoons uitschuifbed, kookgerei, jerrycans gordijntjes en alles wat je nodig hebt om een beetje te leven zat erin.
Na een kort testritje(dat wel goed aanvoelde) hebben we besloten om het busje te kopen voor 2700 dollar(1720euro). Een heleboel papierwerk later waren we klaar om naar de gemeente te gaan.
Daar aangekomen bleek dat de auto ingeschreven stond bij een ander deel van Australie en dat we dus hem opnieuw moesten registreren, wat in queensland betekend dat je een roadworthy certivicate moet hebben. Dat is een controle van de auto, of het busje in dit geval.
Hoe ik dit nu neerzet klinkt het alsof dit allemaal zo geregeld was, maar dit duurde alles bij elkaar een uur of 4 van uitzoeken, regelen en in het kort dingen waar je matig veel zin in hebt.
Terug gekomen in het hostel vertelden we een paar nieuwe vrienden entousiast dat we een "van" gekocht hadden. Waarop zij reageerder met "good for you" met een niet begrijpend ondertoontje. Toen we daarna vertelden dat we waarschijnlijk zaterdag weg zouden gaan begrepen ze er nog véél minder van. Zij vertaalden het naar ventilator, dus ze vroegen zich meteen af of we dan die ventilator mee zouden nemen en waarom we daar nou eigenlijk zo enorm enthousiast over waren. Een paar minuten later begrepen ze t verschil tussen de "van" en de van.
De volgende dag om 12 uur hadden we een afspraak gemaakt met een mechanic om te komen kijken naar het busje.
Na een half uur de auto van boven tot onder te hebben bekeken bleek dat het nieuws niet bijzonder goed was. Een klein lijsje problemen bleken er mis te zijn. We werden aangeraden verder te kijken. Wat vervelend was, want hij was al gekocht!
Na een eerste grote schrik en een meelevende blik van de mechanic zei hij er nog bij dat "het meeste hiervan is niet zo veel werk, hij rookt niet en de motor doet het gewoon. Het kan veel erger" een inschatting van de reparaties viel op 850 dollar.
Dat klinkt als veel geld(en dat is het ook) maar het busje was zo goedkoop dat Sabine en ik er nog wel wat voor over hebben om hem te laten repareren.
Vervolgens hebben we( na veel belletjes) een garage gevonden waar we de auto meteen heen konden brengen. Hier kregen we te horen dat we morgen een definitieve prijs krijgen voor de reparaties.
Na deze emotionele achtbaan zijn we lekker terug gegaan naar het hostel en hebben we lekker met een muziekje gelezen.

Sabine;
We konden de volgende dag niet zo veel meer doen aan het gevalletje van het busje want we moesten het belletje maar afwachten, wat wel erg op je zenuwen werkt, want ja, je wilt gewoon weten hoeveel het gaat kosten zo'n reparatie. Voor de ontspanning zijn we weer naar the lagoon gegaan om lekker te chillen en te lezen, ja onze huidjes worden al flink wat bruiner! Verder kregen we van een hele lieve verkoopster van phone mania allerlei tips om naar toe te gaan in en rondom brisbane, waaronder mount coot-tha. Wij dachten een slim plan te hebben om wat later op de dag naar deze berg toe te gaan om met mooie schemering het uitzicht te bekijken van de stad. Dit gingen we dan ook doen, helaas ging het echte hoogste punt van de berg al dicht om een uur of 4 dus we waren een beetje te laat. Desalniettemin hebben we van een iets lager punt toch nog het uitzicht kunnen bewonderen. Naast de berg was ook nog een botanische tuin waar we doorheen zijn gelopen. Het was alleen vrij laat al en we hadden nog steeds geen telefoontje over het busje gehad, dus toen gingen we maar zelf bellen. Vervolgens vertelden ze ons dat ze nog niet hadden kunnen kijken wegens te weinig personeel en dat ze de prijs maandag laten weten. We zijn er dus nu maar vanuit gegaan dat we nog wel een weekje in hetzelfde hostel blijven tot alles met de bus geregeld is.. morgenvroeg gaan we ze weer stalken en horen we de prijs.. wel een beetje spannend allemaal zo. De rest van de dagen zijn we nog weer naar een museum geweest en een beetje rondgelopen op een marktje.

• 11 Februari 2018 - 17:52

Sas:

Jeetje spannend Hopelijk valt het mee en kunnen jullie lekker gaan touren

• 14 Februari 2018 - 19:20

Raoul:

Klinkt tof. Ben wel benieuwd naar de update over de van!!