Surfen, nog meer surfen en diner met lichtshow - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Niels Van der Stroom - WaarBenJij.nu Surfen, nog meer surfen en diner met lichtshow - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Niels Van der Stroom - WaarBenJij.nu

Surfen, nog meer surfen en diner met lichtshow

Door: Sabine en Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

27 Februari 2018 | Australië, Gold Coast

Sabine:
Na het nachtje op de parkeerplaats slapen ( met upgrade van het bed dmv opblaasmatjes, want die houten latten lagen toch wel een beetje hard onder het matras) werden we alweer vroeg wakker! Het weer was weer iets minder leuk dan we hoopte.. Veel regen, maarja we lieten dat ons dagje natuurlijk niet verpesten! Het was nog steeds best warm en we stonden op een super mooie plek, net naast het strand currumbin, dus we besloten om gewoon in zwemkleding een wandeling gaan maken! Niet erg als we dan nat worden haha. Er waren allemaal kleine overstrominkjes op het strand, omdat het best hard te keer ging met de regen. We zijn natuurlijk zelf ook nog even in zee gesprongen, gek genoeg was dit eigenlijk geen eens veel kouder! Later op de dag zijn we even een koffietje gaan drinken bij t enige dichtbij zijnde terrasje en zijn we op de wifi gaan zoeken naar waar we chil surfles zouden konden krijgen.
' s Avonds zijn we nog even gaan chillen aan een picknicktafeltje en hebben we nog wat gesproken met de buurtbewoners, ze spreken ons nu aan met: zeg even hallo tegen onze nederlandse vrienden :P (we zitten echt op een soort kinderspeeltuin gebiedje), dus al die kindjes ook zo zwaaien, echt heel leuk. Verder waren nog naar het strandje geweest vlak ernaast, en daar bleek ook dat we konden surfen! Er was toen een actie bezig voor surflessen aan autistische kinderen en t zag er allemaal zo leuk uit, het maakte ons echt warm om juist op dit strand te gaan leren surfen. We zijn even gaan opzoeken hoe en wat, en kwamen erachter dat je op zondag ochtend om 9:00 gewoon mee kon doen met een groepsles. Daardoor waren we de volgende ochtend vroeg opgestaan en hebben het busje daar geparkeerd. Toen zagen we eigenlijk niemand van die surfmensen, dus gingen we even bellen, en toen bleek dat je je dan toch had moeten inschrijven.. Daar baalde wij wel een beetje van, want we verheugde ons wel heel erg erop! Toen zijn we gaan uitzoeken waar we het best een lesje konden kopen, en dat was bij de surfschool ernaast dus dat hadden we alvast ingepland voor de volgende dag! Maarja, toch wilde we wel erg graag diezelfde dag ook nog surfen en er waren wel wat mensen van dat bedrijf aanwezig. Dus we zijn even gaan vragen en toen was het geen probleem dat we mee deden, dus wij blij. Niels kon echt al heel snel op de plank staan en ik ietsje minder snel haha, maar het was echt heel leuk om te doen. Geeft zo'n kick als je dan op je plank staat. En het was super intensief, want er stond ook een flinke stroming dus we hoefde zeker niet meer te sporten die dag.

Niels:
De volgende dag weer vroeg uit de veren gegaan, om om half 10 op het juiste strand te staan voor surfles.
Het zonnetje scheen, dus we hadden er zin in. Deze leeraar was oneindig veel beter dus we hebben veel geleerd. Zoveel zelfs dat we besloten dat het tijd was om eigen boards te gaan kopen. Zo gezegd zo gedaan, 2 uur later hadden we voor een redelijke prijs 2 spiksplinter nieuwe surfplanken in ons bezit en op het dak van de bus gebonden. Nog even surf shirts kopen en klaar om te gaan. We konden lekker nog een paar uur surfen voordat t begon te schemeren. Daarna even terugrijden naar onze vaste parkeerplek en we waren klaar om te koken.
Nu denk je misschien bij jezelf "het stukje surfen en surfen van de titel snap ik wel, maar dat diner met lichtshow vindt ik een beetje vaag" vooral aangezien we buiten op een picnic bankje kookten. Nou, op het moment dat we de rijst op hadden gezet en groenten aan het snijden waren, zagen we een pikzwarte wolk rustig aan komen drijven aan de horizon. Binnen 15 minuten was deze bij ons en het begon meteen kei hard te waaien. Binnen een minuut gevolgt door een overdreven regebui. Water stroomde letterlijk in kleine riviertjes over de paden.
Daarna begon de lichtshow. En je kan het nu waarschijnlijk al raden, dat was onweer.
En laat me nog eens duidelijk zeggen dat we onder een houten afdakje zaten, vrij onbeschut. Dus toen het tekeer ging, hield het zich niet in. Aan een stuk door flitsen. Soms sloeg het enorm dichtbij in en was de klap zo hard dat we ons echt te pletter schrokken.
We besloten al snel om onze voeten op het bankje te doen in plaats van de rivier die onder ons door stroomde. Is eens wat anders dan diner bij kaarslicht.
De volgende dag was het weer lekker weer. En na een koffietje bij het plaatselijke cafe(met wifi, #belangrijk) wilden we de surfplanken even in de van leggen. Makkelijker gezegt dan gedaan want de achterdeur ging niet meer open.
Dit hadden we al eerder meegemaakt, maar dit keer wilde die echt niet meer. We hebben echt een half uur lopen kloten met dat kutding.
Uiteindelijk hebben we hem wel open gekregen.
De mechaniek aan de binnenkant is te zien, behalve voor een dun plankje die we er zelf tegenaan hebben geschroeft. Even losschroeven dus. En daarna met mn arm in de deur om het met grof geweld te doen. Wel gefixed dus. Doet t nu weer.
Even een paar prulletjes kopen(duurde wel 3 uur) later en het is weer surfen geblazen. Heerlijk!! We worden alweer veel beter. Gek om je te bedenken dat 3 dagen geleden we nog nooit gesurft hadden.
Een topdag, passend in deze top vakantie!
Groeten vanuit aussie allemaal!