Ozzy's, Ozzy'y en nog meer Ozzy's - Reisverslag uit Bobs Farm, Australië van Niels Van der Stroom - WaarBenJij.nu Ozzy's, Ozzy'y en nog meer Ozzy's - Reisverslag uit Bobs Farm, Australië van Niels Van der Stroom - WaarBenJij.nu

Ozzy's, Ozzy'y en nog meer Ozzy's

Door: Niels en Sabine

Blijf op de hoogte en volg Niels

22 Maart 2018 | Australië, Bobs Farm

Boodschap van de schrijvers: langste logboek ooit.

Na onze niet zo legale actie met Niels op het bed tijdens het rijden, hadden we overnacht naast een motormuseum. Dit was een prachtspot om de sterrenhemel te bekijken. Ook dit plekje was weer te vinden op Wikicamps, dit is een app die alle gratis campings laat zien en gratis parkeerplaatsen en leuke lookouts en mooie locaties en punten van intresse en douches en wc's en stroom en wifi enz....Op die manier reizen we dus elke keer van plekje naar plekje. De dag erna zijn we weer terug gegaan naar de plek waar we dolfijnen hadden gespot. Het was echt heel mooi weer, we hebben lekker geluierd, gelezen,gezwommen, een zeer relaxed dagje al zeggen we het zelf. Ook was daar een plek waar we al onze spullen(mobiel enz) konden opladen, dus dat was echt mega handig. Het is nu met reizen namelijk soms wel een flink gedoe, mobieltjes zoveel mogelijk uit om energie te besparen omdat we niet weten wanneer en waar we weer kunnen laden. Later gingen we naar de supermarkt en dacht Niels een mooie spot op de kaart te vinden waar we konden eten. Dit was echt een top plek, naast een groot meer, en naast een national park dat heette ''Bootie bootie national park'' wat wij overigens echt een te grappige naam vonden. Na heerlijk gegeten te hebben zijn we nog net met schemer naar de volgende gratis camping gereden. Onderweg even gestopt op een super mooie plek waar we de zon nog net onder zagen gaan. Toen we eenmaal aankwamen op de camping, was er echt helemaal niks, alleen wij en nog een ander busje. Een paar dagen geleden voelde ik me een beetje eenzaam, omdat ik nogal weinig gesprekken had en engels nog steeds wel lastig voor me is, waardoor ik soms maar de helft versta. Vanaf die dag heb ik ineens alleen maar gesprekken (wat me echt goed doet) en die avond op die camping kwamen we in contact met wat aussies, degene van het andere busje, en hebben we bij hun binnen de hele avond gezellig wijntjes gedronken en spelletjes gedaan. Zij waren in tegenstelling tot ons juist omhoog aan het reizen en al een tweetal maanden bezig. Die avond hebben we veel leuke plekken uitgewisseld. Ook kregen we te horen dat je niet Aussies zegt maar Ozzy's! Het was zo gezellig dat we direct afspraken om de volgende dag 's avonds weer te meeten op dezelfde campingspot. wat we anders nooit hadden gedaan. Er was geen eens een toilet.

De volgende ochtend werden we wakker met een flinke kater. Niels was ook een beetje(meer dan een beetje, stiekem) misselijk. We waren goed voorbereid op deze kater, want we hadden eitjes! Daarna voelde we ons 'kippie' lekker en zijn we naar een surfstrandje gegaan. Dit strand was helemaal leeg, behalve op 3 mensen na. We zijn voor de grap precies voor ze gaan zitten. Daar konden ze erg om lachen. Daarna gingen we het water in, dat was zooooo koud, dus gingen er na 1 minuut alweer uit. Wel hebben we nog lekker gelezen in het zonnetje. Vervolgens zijn we naar Seal rocks gegaan. Een ander mooi strandje en zijn we omhoog gelopen richting de vuurtoren. Onderweg was er nog een gafe grot te zien waar de zee doorheen stroomde. 's avonds hebben we dus weer met de aussies gechilt, 'iets' wat rustiger aan met alcohol dit keer. De volgende dag wilde we wel weer even wat meer het binnenland ingaan, want dit was alweer een tijdje geleden. Het was wel echt bloedje heet(36graden)maar toch. We zijn naar een national park gereden, de weg er naartoe was zo mooi, zo groen overal en bergachtig (net nederland,nee grapje,die bergen zijn toch wel echt nieuw voor me). De wegen daarentegen waren echt verschrikkelijk. Het waren alleen maar opgevulde gaten, wat echt hobbelde als een malle! En die rare ozzies maar bordjes neerzetten met 80, op een weg met gaten... Daarna volgde een weg off road, het was een wonder dat onze van betsy daar overheen kwam. We zijn trots op d'r. Onze wandeling kon beginnen. We hebben 8 km gewandeld in het bos. Er waren bepaalde punten van interesse en daar was dan een mooi stukje rivier. Op het einde van de wandeling zag Niels ineens iets groots op het pad in de verte, maar dat was ineens weer weg. Toen we iets dichterbij kwamen bleek het een kangaroo te zijn! Dit was de eerste keer dat we een kangaroo in het wild zagen! Een paar minuten later zagen we er nog 1, en toen nog weer 2, en toen nog meer! Het zat er vol mee. Het was een kleiner soort kangaroo, maar echt heel leuk om gezien te hebben. De aussies die we de dag ervoor spraken vonden het al raar dat we nog geen enkele wilde kangaroo waren tegengekomen en verzekerde ons al dat je er niet omheen komt naar mate we meer naar beneden zouden reizen. Na het wandelen gingen we richting een camping dat zich bevond in het national park. Betsie moest toch echt nog een keer off road. Maar dit keer dan steil omhoog. Ik vond het wel erg spannend. Die weg zat namelijk ook nog eens vol met allemaal kuilen, Niels aan het stuur, super geconcentreerd, vooral kijkend waar de kuilen zijn en pruttelend en sputterend naar boven. Het lukte gelukkig! Er waren echt veel mensen aan het camperen op deze camping! Overal kampvuurtjes om ons heen, super gezellig. Even hout sprokkelen en we waren klaar om een vuur te gaan bouwen. We werden uitgenodigd door aussies om erbij te komen zitten en daar hebben we de hele avond mee gechilled.

Niels:
Hoewel onze goede voornemens waren om niet te drinken die week, wat al niet lukte toen we buren kregen met een canpervan, lukte het wederom niet op de camping, ons werd meteen koud!! bier in handen gedrukt. Een luxe, neen, een delicatesse voor ons roadtrippers. Genieten dus.
De volgende dag vroeg op. Niet echt een kater dit keer, maar we wilden wel even goed wakker worden. Er stroomde vlakbij een river, let wel een ijskoude rivier, en we besloten daar een lekkere ochtendduik in te nemen. Er was ietsje verderop een stukje waar het wat dieper was werd ons verteld dus daar gingen we heen. Het was om half 10 al een graadje of 30 dus we dachten "lekker, koud water". Het bleek meer als een nieuwjaarsduik te voelen. IJs, maar dan ook echt IJS koud water. Manmanman. Maar wel gedaan en wakker dat je er van wordt!
Daarna afscheid genomen van de ozzies en op weg! De wind die door de ramen naar binnen waaiden was eerst verfrissend, maar naarmate de dag vorderde werd deze eerst lauw en later warm.
De volgende stop was een dam, niet per se enrom interessant, maar voorziet wel 45% van new south wales van zn drinkwater. Not bad at all. Toen was het de vraag of we bleven rondhangen in het binnenland of dat we weer naar de kust toe zouden gaan. De hitte besloot voor ons, de kust! Nog even goedkoop tanken in het binnenland en door naar de kust. Het enige doel, verkoeling zoeken. We willen zwemmen! De wind was ondertussen niet meer warm, maar simpelweg heet. Je zou bijna je raam dicht laten. We waren al ter hoogte van newcastle, maar die wilden we bewaren voor een volle dag op onderzoek uit. Dus op zoek naar een parkje bij water. De eerste waar we aankwamen lag bij een gigantisch groot meer, je mocht alleen niet zwemmen... Dus op naar de volgende. Hier mocht je wel zwemmen en het was lekker rustig, een top plek dus! Eindelijk verkoeling, we waren allebij nat van het zweet, oververhit en gewoon echt klaar met smelten. We liepen naar het water toe, erg vies water btw, en stapten erin. We kwamen zeer bedrogen uit. Het water was lauw... blerg. 2minuten zwemmen was genoeg om te besluiten dan maar naar zee te gaan. Als het moet, pff vooruit dan maar. Een strandje bij Morton Bay werd het. Mijn god, de zee was lekker koud!! Lekker zwemmen, daarna stoeltje erbij en n boekje, heerlijk. Toen t donker werd gingen we op zoek naar n barretje om even kolonisten van catan te spelen. We zaten heerlijk buiten, patatje erbij als avondeten, heerlijk! daarna nog even naar de free camping rijden met onderweg n goed telefoongesprek met mn beste maat Jonne. Lekker slapen daarna.

Ze zeggen dat een goed begin het halve werk is, als dat klopt was deze dag al bijna klaar. Ontbijten met de zalm salade die we de dag ervoor wilden eten. Wat een goed begin! En toen Newcastle in! Even zoeken naar een gratis parkeerplek en gassen maar. Het weer deze dag was perfect! 25 graden, zon, een beetje een windje maar lekker weet je wel.
We lopen een stukje vanaf de parkeerplek naar de kust. We staan hier bovenop hoge kliffen. Links ligt een strand en rechts loopt het pad ietwat naar beneden. We besluiten recgts te gaan. Een goede keuze! Wederom ligt hier een rockpool. Maar wat voor een! Deze ligt meteen in ee punt van de kliffen laag boven het water. De giga golven die hier aankwamen sloegen met kracht op de kliffen en vervolgens het bad in. Echt super vet! Je moest je vasthouden aan de kettingen om niet omver gebeukt te worden. Hierna richting het strand om in het zonnetje lekker even te liggen en te baden. Je zou kunnen zeggen dat het het leven hier zwaar is.
Hierna vervolgde onze weg zich langs de kustlijn over de kade van de haven. Nogsteeds eigenlijk onze niet drink week, maar happy hour en we stonden bij een mooie tent aan het water. Toch even een biertje!
Op het terras ontmoetten we weer een aantal ozzies. Losgeslagen ossies mag ik zeggen. Dronken dat ze waren. 7jaar eerder was een zoon/broer overleden en ze vierden zijn nagedachtenis. Enorm aardigr mensen. En eentje bleek bij een soort van uizendbureau te werken. Helemaal top natuurlijk voor w werkzoekende mensen als ons. Een adresje met wss werk en eentje met misshien. De volgende dag langs besloten we. We zijn daarna naar de bieb gegaan om lekker even op de pc te zitten en onderzoek te doen naar rsa(vergunning om alcohol te schenken). We zagen ook dat we nog een dag mooi weer kregen en daarna 4 dagen lekker regen en onweer. Jay..
Toen terug naar de auto, naar de gratisch parkeerplek en lekker slapen.

We wilden deze dag gaan wassen, wat al een maand niet gebeurd was, maar omdat dit de laatste dag mooi weer was besloten we eerzt lekker nog een dag te gaan genieten. Even langs de bedrijven die de dag ervoor waren genoemd om langs te gaan om onze cv's af te geven. Bij de 2e tent moesten we de treinbaan oversteken. De slagbomen gingen naar beneden, lampen knipperderen, bellen rinkelden maar geen trein. "Die komt zo wel" dachten we. Dus even wachten. En nog heel even wachten. Nog heel even wachten. Nog 5 minuten wachten. En nog 5. Geen trein. Ik zou willen dat ik dit overdreef maar we stonden daar maar en er kwam niks. Iemand uit de buurt zei dat dit altijd zo erg was, maar dit sloeg alles. Uiteindelijk kwam er een trein, héhé. Stopte die bij het station net naast ons en kwam iederen eruit. "Its not going to move" werd ons verteld. We deden zelf het hek maar open en zijn overgestoken. Aan beide kanten mega rijen autos om over te steken en iedereen maar wachten. We zijn bij een paar restaurants langsgegaan en hebben onze resume afgegeven. Na 30 minuten kwamen we terug, nog steeds die slagbomen dicht!! De rij was nu overdreven lang en wij daar vrolijk langslopen. We besloten dat dit een goeie dag was om langs nog een aantal barren/hotels/restaurants te gaan om onze resumes af te geven. Zo gezegt zo gedaan(in een paar uur). Hierna hadden we nog wat zonlicht over dus naar het strand dachten we! We hebben lekker daar een tijdje gelegen en gelezen. Heel erg chill. Daarna lekker terug naar de camping, eten maken en lekker slapen.
Halverwege de nacht begon het een partij te regenen. We lagen enorm lekker met het getik om het dak.

Het leven van een boek;
Ik kocht het boek toen we net de bus hadden(4weken geleden vandaag, donderdag) een boek van warhammer, 900 paginas. Ik zal een foto toevoegen hoe die eruit ziet in vergelijking met een nieuwe.
Ze noemen mij de boekenverslinder. Dit boek is niet alleen gelezen en uitgewoond. Hij heeft kort in zee gelegen. Een nacht in de olie doorgebracht. Heeft op het dak gelegen, is vergeten en toen zijn we weggereden. Alleen 15 minuten later zei een ozzie op de weg "there is something on your roof". Het grote kleed hing er half op. "Fuck" dacht ik bij mezelf, het boek lag daar ook. Terug rijden dus. De hele tijd in de berm kijken. Hij lag uiteindelijk midden op een rotonde. Sabine snel uitstappen en pakken. Bleek dat het boek meermaals overreden was en een pagina miste. Maar dat was wonderbaarlijk genoeg nog vrijwel onbeschadigt. Hij is nu op 20 paginas na uit. Manmanman deze heeft wat meegemaakt. Vergeet vooral niet nu de foto te bekijken.

En daar is ie dan. De regendag. Waar aan zijn naam. Wat een zeikweer. Maar in de auto blijven de bele dag is ook niks. Dus we zijn naar de stad gereden, hebben geparkeerd en zijn met de paraplu gaan wandelen. Toen we net wegliepen was het net even droog. Maar daarna werd het erg. We gingen even shampo halen en daarna even langs de games workshop. Even een nieuw boek halen. Dat gebeurd gingen we op weg naar de supermarkt. We waren op dit punt nog redelijk droog. Toennwe er eenmaal aankwamen 20minuten later niet meer. Echt typisch nederlands regenachtig schijtweer. Helemaal doorweekt door de suup gegaan en daarna weer 15minuten naar de biblioteek terug. Daar hebben we een aantal uur gezeten om lekker te internetten en een deel van de rsa te doen. We zaten daar in de airco, wat koud is met je natte kleding. Daarna in het donker(en in de regen) terug naar de bus. Toen terug naar de camping en toen wilden we koken. Maar het regende als een malle buiten, dus dat wilden we niet doen.
Het eten van die dag was wraps dus we hadden wel vuur nodig. Even gevaarlijk doen. We hebben de tafel stabiel op het bed gelegd daar de gaspit op. En voorzichtig aan koken. Heerlijk binnen eten, dat was lang geleden. We hebben wel geleerd om elke plek ons huis te maken. Waar we ook staan, we hebben alles mee. Dat is nog wel het grootste voordeel van zon bus. Echt wel een heel gave ervaring!
Morgen is het de grote dag! Een maand vanuit de auto wonen! Man dat gaat hard!

Sabine:
We werden weer wakker. De wekker ging rond een uur of 9 want het was wasdag! Na een maand niet gewassen te hebben, werd het toch echt een keer tijd. Tijdens zoeken naar een baantje wil je wel een beetje fris overkomen. We hebben alles even uitgezocht en zijn naar een wasserette gereden. Voor een paar dollartjes meer zouden zij het allemaal voor ons regelen, prima! Tegenover was een bar waar we ons daarna prima vermaakt hebben met wat biertjes. Toen we was klaar was hadden ze zich alleen niet echt aan hun woord gehouden.. We vroegen of de kleding koud gedroogd kon worden, maar dit was gewoon warm toen we het ophaalde. Mijn wollen vestje is best wel flink gekrompen, sniksnik. Naja, gelukkig hebben we ons mooiste kleding thuis gelaten. Daarna zijn we naar een parkeerplek gereden wat we kregen aangeraden van een mechanic. Hier kan je namelijk gratis parkeren in het centrum van newcastle en hij zag vaak veel busjes staan, dus wss ook slapen. Dit gaan we vandaag uitproberen! Zoals niels al had gezegd, er was wat te vieren. We zijn lekker biertjes gaan drinken met happy hour ( want bier is zo duur hier)! En daarna pizzaaatime!

• 22 Maart 2018 - 09:26

Sas:

Leuk verhaal weer ;-)

Liefs

• 25 Maart 2018 - 22:34

Mammie:

Lekkerverslag! Haha kan er erg omlachen